1. Transrapid (TR-09)
Ia adalah kereta api Maglev dengan kelajuan tinggi yang digunakan untuk mengangkut perkhidmatan penumpang dan barangan. Ia adalah kereta api buatan German yang direka bentuk dengan kelajuan antara 500 dan 550 km / h. Ia mampu memecut dari permulaan yang berdiri untuk 200 km / h dalam masa 60 saat.
Ia adalah kereta api Maglev dengan kelajuan tinggi yang digunakan untuk mengangkut perkhidmatan penumpang dan barangan. Ia adalah kereta api buatan German yang direka bentuk dengan kelajuan antara 500 dan 550 km / h. Ia mampu memecut dari permulaan yang berdiri untuk 200 km / h dalam masa 60 saat.
2. CRH380A
Ia adalah kereta api elektrik buatan China oleh CSR Qingdao Sifang Locomotive dan Rolling Stock Co. Ia beroperasi pada kelajuan 350 kilometer sejam dan maksimum 380 kilometer sejam bagi perkhidmatan komersial. Semasa percubaan, 8 kereta api telah mencatatkan kelajuan tertinggi 416 km / h dan paling terpantas adalah 486 km /h dengan memegang rekod dunia untuk keretapi terpantas.
Ia adalah kereta api elektrik buatan China oleh CSR Qingdao Sifang Locomotive dan Rolling Stock Co. Ia beroperasi pada kelajuan 350 kilometer sejam dan maksimum 380 kilometer sejam bagi perkhidmatan komersial. Semasa percubaan, 8 kereta api telah mencatatkan kelajuan tertinggi 416 km / h dan paling terpantas adalah 486 km /h dengan memegang rekod dunia untuk keretapi terpantas.
3. KTX - II
Ia adalah kereta api kelajuan tinggi di Korea Selatan yang dibina oleh Hyundai Rotem dalam separuh kedua 2000. Dengan kelaju tertinggi 305 kilometer per jam, KTX - II adalah kereta api kelajuan tinggi komersial pertama yang dibangunkan di Korea Selatan.
Ia adalah kereta api kelajuan tinggi di Korea Selatan yang dibina oleh Hyundai Rotem dalam separuh kedua 2000. Dengan kelaju tertinggi 305 kilometer per jam, KTX - II adalah kereta api kelajuan tinggi komersial pertama yang dibangunkan di Korea Selatan.
4. Shinkansen
Ia adalah satu rangkaian landasan kereta api berkelajuan tinggi di Jepun yang dikendalikan oleh empat Kumpulan Syarikat Keretapi Jepun. Ia juga dikenali sebagai "Bullet Train". Kelajuan mencecah 300 kilometer sejam dan kuasanya pada 25.000 V AC elektrifikasi.
Ia adalah satu rangkaian landasan kereta api berkelajuan tinggi di Jepun yang dikendalikan oleh empat Kumpulan Syarikat Keretapi Jepun. Ia juga dikenali sebagai "Bullet Train". Kelajuan mencecah 300 kilometer sejam dan kuasanya pada 25.000 V AC elektrifikasi.
5. TGV Tare
keretapi TGV Tare mempunyai kelajuan tertinggi 300 km / j dan telah dibina oleh Alstom di antara 1992 dan 1996. Ia adalah sebuah kereta api Perancis yang boleh membawa sehingga 377 penumpang.
keretapi TGV Tare mempunyai kelajuan tertinggi 300 km / j dan telah dibina oleh Alstom di antara 1992 dan 1996. Ia adalah sebuah kereta api Perancis yang boleh membawa sehingga 377 penumpang.
Malaysia bila lagi?????
No comments:
Post a Comment