السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
MENCIUM HAJARUL ASWAD
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَرْجِسَ قَالَ :
رَأَيْتُ الْأَصْلَعَ يَعْنِي عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ يُقَبِّلُ الْحَجَرَ وَيَقُولُ: وَاللَّهِ إِنِّي لَأُقَبِّلُكَ وَإِنِّي أَعْلَمُ أَنَّكَ حَجَرٌ وَأَنَّكَ لَا تَضُرُّ وَلَا تَنْفَعُ، وَلَوْلَا أَنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَبَّلَكَ مَا قَبَّلْتُكَ
Daripada ‘Abdullah bin Sarjis RA berkata:
Aku pernah melihat al-Ashla’ iaitu ‘Umar bin Al-Khattab RA mencium Hajar Aswad sambil berkata:
"Demi Allah, sesungguhnya aku pasti akan menciummu, meskipun aku tahu kamu hanyalah sebiji batu yang tidak dapat memberi mudharat dan tidak pula dapat memberi manfaat. Sekiranya aku tidak melihat Rasulullah SAW menciummu, nescaya aku tidak akan menciummu."
(Hadis Riwayat al-Bukhari, No: 1597) — Hadis Sahih
---
Pengajaran Hadis:
1. Allah SWT yang mencipta seluruh makhluk dan hanya Dia yang berkuasa memberi manfaat atau mudarat.
2. Umat Islam wajib mentaati perintah Allah selaras dengan petunjuk Rasulullah SAW.
3. Sesetengah amalan seperti mencium Hajar Aswad adalah sunat dan dilakukan kerana ittiba’ (mengikut sunnah).
4. Dalam Mazhab Syafi‘i, mencium Hajar Aswad adalah sunat, tetapi tidak boleh menyakiti orang lain ketika melakukannya.
5. Perintah Allah SWT wajib dilaksanakan tanpa perlu mempersoalkan hikmah di sebaliknya.
6. Imam al-Nawawi menyatakan hadis ini menunjukkan bahawa mengikuti Nabi SAW dalam ibadah adalah dituntut walaupun kita tidak mengetahui hikmahnya secara langsung.
---
14 Zulkaedah 1446H | 12 Mei 2025M
No comments:
Post a Comment