Monday, 30 September 2013

BENGKEL ASAS FOTOGRAFI DSLR




BENGKEL ASAS FOTOGRAFI DSLR

TARIKH: 13-14 NOVEMBER 2013     TEMPAT: HOTEL VISTANA KUALA LUMPUR

Harga berkumpulan (4 orang ke atas) : RM790 sahaja
Harga normal : RM990 seorang     


SINOPSIS

Teknologi digital membolehkan ramai penggemar fotografi dapat menceburi bidang ini dengan lebih mendalam. Keupayaan dan keunikan paparan imejan langsung meningkatkan lagi keterujaan pengguna terhadap kamera digital. Ini juga telah memberi banyak faedah kepada profesional dan amatur dalam menghasilkan karya yang indah dan menarik. 


KANDUNGAN KURSUS

Hari Pertama (13 November 2013, Rabu)

·         Asas Fotografi
·         Memahami Exposure
·         Asas Metering
·         Memahami Sumber Dan Jenis Cahaya
·         Teknik White Balance
·         Asas Pemfokusan Dan Depth-Of-Field
·         Jenis-Jenis Lensa Dan Penggunaan
·         Memahami Perspektif

FASILITATOR

Ir. Mohamad Fahrurrazi Kamaludin berkelulusan Kejuruteraan Elektrikal dari Vanderbilt University, Amerika Syarikat. Beliau telah menceburi bidang fotografi sebagai penggemar tegar sejak tahun 2002. Pengalaman yang luas selama 8 tahun dalam bidang ini membolehkan beliau memberi tunjuk ajar kepada peminat fotografi menggunakan kaedah spontan di dalam forum internet selain mempunyai blog sendiri iaitu thru-the-zuiko.blogspot.com yang telah diiktiraf oleh Olympus Malaysia sebagai satu sumber untuk penggemar fotografi mendapat tip yang praktikal.
Hari Kedua (14 November 2013, Khamis)

·         Teknik Visualisasi Menggunakan Sistem Zon
·         Asas Pemprosesan Digital
·         Mencipta Fotograf
·         Praktikal Menggunakan Kes-Kes Pembelajaran (Case Studies)












Bersama-sama ini dilampirkan borang penyertaan untuk rujukan tuan. Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut mengenai program ini, sila hubungi Cik Alia atau Puan Kesuma di talian 03-8063 2750 / 012-674 3407 / 016-665 0571 atau email: training@dmssb.com.my

Balotelli Mungkin Ke Arsenal atau Liverpool


Dua kelab besar Liga Primer Inggeris, Arsenal dan Liverpool, dikhabarkan sedang bersiap sedia untuk bersaing untuk perebutan striker AC Milan Mario Balotelli.


Balotelli kembali ke Italia bersama Rossoneri pada Januari lalu dari Manchester City, . Namun, ia dikhabarkan untuk meninggalkan San Siro.

Daily Mail, Balotelli akan dimasukkan dalam pasaran perpindahan pemain pada musim Januari dengan harga sekitar  £12 juta. The Reds dan The Gunners sedang siap sedia untuk bersaing mendapatkan tanda tangan striker tersebut ketika pasaran pemain dibuka. 

AC Milan mampu mengalahkan Sampdoria dalam lanjutan Serie A Italia, Minggu (29/9) dinihari WIB.



Wednesday, 25 September 2013

Keputusan Piala Liga Inggeris

Pusingan ketiga:

Birmingham 3 (Burn 57, Green 61, Adeyemi 81) Swansea 1 (Bony 90) 


___________
LONDON: Manchester United mara ke pusingan 16 pasukan terakhir saingan Piala Liga Inggeris apabila menundukkan Liverpool 1-0 di Old Trafford, awal pagi tadi.

Manchester United 1 (Hernandez 46) Liverpool 0 

Newcastle 2 (Cisse 31, Gouffran 67) Leeds 0 

Tranmere 0 Stoke 2 (Ireland 23, Crouch 90) 


__________
LONDON: Arsenal diheret ke penentuan penalti sebelum menang 5-4 ke atas West Brom Albion pada pusingan ketiga Piala Liga Inggeris di Stadium The Hawthorns, awal pagi tadi.






West Brom 1 (Berahino 71) Arsenal (Eisfeld 61) 1
 ( Arsenal menang penalti 4-3).


Monday, 16 September 2013

Tuah Izzue, Zizan dan Johan

 Izzue, Zizan dan Johan

Izzue perluas bakat

Buat kali pertama, teraju utama Bunga Merah Punya, Izzue Islam bakal terjun ke dunia teater yang akan dipentaskan pada hujung September ini.
Izzue yang memegang watak utama dalam teater Maduku...Kalut mengakui penglibatannya kali ini secara tidak langsung dapat mencuba bidang baru.

"Agak seronok dan gementar. Lagipun ia percubaan pertama saya, risau dengan penerimaan penonton.

"Insya-Allah, saya akan buat sebaiknya kerana banyak perbezaan berlakon teater dengan drama," katanya.

Selain itu, Izzue bakal muncul dengan beberapa filem seperti Hantu Tok Mudim, Ular dan Kami Histeria. Manakala April tahun depan, dia bakal muncul dengan filem Suamiku Ustaz.

"Satu lagi drama, Sahabat yang bersiaran pada 16 September lalu. Buat masa sekarang saya tumpukan perhatian lebih kepada teater.

"Sementara itu, Forteen akan keluar dengan album sulung tapi masih belum ada tajuk lagi," kata Izzue.

Menurutnya, album tersebut mengandungi tujuh hingga lapan buah lagu dan empat lagu baru.

Antara lagu yang terkandung dalam album itu adalah Kita, Seperti Dulu dan Berdua Bersatu.


Hidup lebih terurus

Baru mendirikan rumah tangga empat bulan lepas dengan pengurusnya sendiri, Awin Nurin, pelakon dan penyanyi berusia 23 itu akui semakin bahagia.

Jelas Izzue, kehidupannya sebelum dan selepas berkahwin sangat berbeza apatah lagi urusan hariannya lebih terurus.

"Jika dahulu semuanya saya lakukan sendiri, kini isteri banyak membantu menguruskan jadual kerja saya.

"Saya rasakan lebih matang dan berdisiplin hal berkaitan dengan kerja," ujarnya.

Perbezaan tersebut dapat dilihat melalui perwatakannya, Izzue berkata dia lebih bersikap terbuka dengan semua orang dan perubahan itu turut dirasai orang sekeliling.

"Mungkin hidup semakin teratur dan tidur pun sudah mengikut masa selepas bergelar suami.

"Alhamdulillah sakit pening kita sudah ada orang jaga, tidak seperti dulu," jelasnya.

Ditanya mengenai penerimaan isterinya apabila Izzue dikerumuni peminatnya, dia berkata Awin bukan jenis yang mudah melatah atau cepat cemburu dengan situasi tersebut.

Tambahnya, begitu juga sebaliknya kerana peminat menghormati perasaan isterinya ketika mereka keluar makan berdua.

"Apabila peminat ingin bergambar, isteri memahami perkara ini dan sentiasa menyokong kerjaya saya," katanya yang cukup bertuah dikurniakan isteri seperti Awin.

Menyentuh soal anak pula, Izzue menyerah semuanya kepada ALLAH SWT sama ada cepat atau lambat menimang cahaya mata.
"Buat masa sekarang ini, isteri belum ada lagi petanda mengandung. Namun saya sudah bersedia bergelar bapa dalam masa terdekat.

"Lagipun keluarga saya sendiri memang agak besar dan saya memang sukakan kanak-kanak," jelas anak kelahiran, Kota Bharu, Kelantan itu.

Zizan semakin sibuk

Sementara itu, bagi pelakon dan pelawak, Zizan Razak kini baru sahaja tamat penggambaran untuk telemovie terbaru bersama Izara Aishah dan Ghaz Abu Bakar iaitu Namaku Ben bagi Astro Ria saluran 104.

Memegang watak sebagai Kamal, dia berkata jalan cerita agak berlainan dengan telemovie yang pernah dia lakonkan sebelum ini.

"Ia mengenai kisah percintaan pelajar kolej sehinggalah dalam satu kejadian, ada benda menghantui mereka. Apa yang menarik, ia menggabungkan unsur komedi dan seram," kata Zizan.

Walaupun ia merupakan kali kedua bekerjasama dengan pelakon Vanilla Coklat itu, dia mengakui menyenangi cara kerja Izara.

"Izara seorang yang open minded dan suka berkongsi cerita. Dia juga bukan seorang yang sombong atau kedekut ilmu.

"Lagipun dia pelajar jurusan seni lakonan, lagi mudah untuk bekerjasama," katanya yang pernah berlakon bersama dalam filem, KL Zombie.

Berbalik kepada cerita kebocoran filem KL Gangster 2 di internet, Zizan ternyata kecewa dengan pihak terbabit apatah lagi filem itu mengambil masa agak lama untuk disiapkan.

"Namun saya percaya rakyat Malaysia akan menyokong dan menonton filem ini di pawagam.

"Sejak filem pertama mendapat sambutan luar biasa, saya yakin filem kedua ini juga menerima maklum balas yang sama," katanya.


Bercinta dengan Emma?

Jika sebelum ini, jejaka kelahiran Terengganu itu menafikan hubungan cinta dengan aktres jelita, Juliana Evans namun gosip itu terhenti apabila Juliana melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Dalam masa yang sama, sekali lagi Zizan dikaitkan bercinta dengan pelakon berwajah Pan Asia, Emma Maembong yang hangat diperkatakan di media sosial.

Walau bagaimanapun, dia menafikan perkara tersebut kerana hubungan mereka berdua tidak lebih daripada sekadar teman rapat.

Tanpa berselindung, Zizan juga mengakui bahawa dia turut bertemu Emma ketika Hari Raya Aidilfitri bulan lepas.
"Ya, saya ada jumpa Emma di Terengganu. Kami beraya bersama tetapi bersama teman lain.
"Lagipun ia bukan perkara besar kerana kami tinggal berdekatan. Tiada salah salahnya mengunjungi teman dari satu negeri," katanya. Tambah Zizan, dia suka berkawan dengan pelakon Kau Yang Terindah yang itu bersikap matang dan mudah didekati.

"Saya tidak mahu fikir soal kahwin lagi, sebaliknya ingin tumpu pada kerjaya dan keluarga dahulu.
"Soal jodoh pula, saya masih mencari dan belum ada calon sesuai buat masa ini," ujar Zizan.


Johan semakin laris

Semakin rancak menerima tawaran lakonan, pelakon dikenali dengan watak Botak menerusi drama Juvana itu kian laku di layar perak.

Bakal muncul dengan filem seram bertajuk Paku arahan P.Ramesh yang bakal ditayangkan pada Disember depan diterbitkan NSK Produsction Sdn Bhd.
Berganding dengan pelakon baru, Aisha Ilyas, Johan berkata dia telah meletakkan usaha yang maksima bagi menjiwai watak suami kepada pontianak.

"Paku agak berbeza berbanding filem genre seram yang lain dari segi CGI dan sinematografi.

"Malah ia menggunakan helikopter untuk mengambil shoot dari udara seolah-olahnya kita jatuh dari bangunan tinggi," katanya yang juga berlakon dalam filem Tongkai dan Tujuh.

Selain itu, dia juga turut berlakon dalam filem Balada Pencinta yang akan ditayangkan bulan hadapan arahan Khir Rahman dan diterbitkan oleh Grand Briliance Sdn Bhd.

"Berpeluang berganding dengan nama-nama besar dalam industri perfileman seperti Wan Hanafi Su, Faizal Hussein dan Siti Saleha satu pengalaman berharga.

"Saya rasa cukup bertuah kerana diberi kepercayaan oleh pengarah tersohor tempatan," katanya turut menerima tawaran berlakon di bawah pengarah yang bagus seperti Rashid Sibir, Kabir Bhatia dan Raja Mukhriz.


Serah jodoh pada ALLAH

Sering dihambat dengan kisah percintaan bersama pelakon wanita, nama Johan sering menjadi perhatian apabila dikaitkan dengan beberapa artis wanita popular tempatan seperti Fasha Sandha dan Nabila Huda.
Baru-baru ini, nama Johan sekali lagi dikaitkan dengan penyanyi lagu Patah Seribu, Shila Amzah yang dikatakan menjalin hubungan cinta.

Namun Johan menolak kemungkinan tersebut kerana hubungan antara mereka sekadar kawan rapat sahaja.
"Saya akui hubungan kami agak baik sebagai sahabat apatah lagi keluarga kami saling mengenali.
"Dia ada ciri-ciri wanita idaman seorang lelaki namun hubungan kamu belum sampai ke tahap serius," ujarnya.
Berpegang kepada ketentuan Ilahi, Johan berkata dia menyerah soal jodohnya kepada qada dan qadar.

"Saya percaya setiap pertemuan dan perpisahan di tangan ALLAH SWT.
"Lelaki baik akan dipasangkan dengan wanita yang baik dan setiap manusia dilahirkan berpasangan.
"Siapa sahaja jodoh saya, insya-Allah saya akan menerimanya dengan hati terbuka," tegasnya.



Sunday, 15 September 2013

Saturday, 14 September 2013

Friday, 13 September 2013

Perhatian Semua

MP: Kurang cukai kereta, baru naik harga minyak

Rakyat tidak boleh berkompromi apabila kerajaan BN menaikan harga minyak sedangkan mereka terpaksa membayar "lebih kurang sekali ganda" cukai kereta berbanding rakyat negara lain, kata ahli parlimen Pandan Rafizi Ramli.

Mengulas laporan akhbarThe Edgeberhubung harga kereta di Malaysia adalah kedua tertinggi di dunia, Rafizi menyifatkan perkara itu "tidaklah mengejutkan".

"Struktur cukai kereta yang melampau tingginya menyebabkan rakyat Malaysia terpaksa membayar harga lebih kurang satu kali ganda lebih mahal berbanding rakyat negara lain.

"Sebab itu rakyat tidak boleh berkompromi apabila Barisan Nasional menaikkan harga minyak kerana ia tidak adil di kala cukai yang dikenakan ke atas kereta adalah antara yang tertinggi di dunia," katanya.

Tuesday, 10 September 2013

Saturday, 7 September 2013

Lawak : Hantaran Kawin


Emak kepada Minah : 

"Yerlah... anak saya blajar lulus universiti.... tak nak bilang baper... tapi biar lah patut-patut.... selalunya yang belajar tinggi dalam lingkungan 10 Ribu.... tapi ini lah satu satunya anak pompan saya.... harap harap paham jerlah~"


Emak kepada Mat : 

"Saya paham maksud awak... tapi saya harap awak pun paham lah yer... kalau terlampau tinggi harus ditangguhkan nanti... biarlah dicepatkan biar jauh dari maksiat..."


Emak kepada Minah : 

"Kalau awak tak mampu... Anak saya nie bukan tak laku... ada banyak lagi yang tunggu.... dah lah harga rendah.... nak cepat pulak tuh... apa nanti orang cakap..."


Mat : 

"Yerlah makcik... Makcik nie jual anak ke kereta? Takda macam gini.... SEKARANG jugak saya DOWNPAYMENT 2 Ribu... Saya bawak balik anak makcik.... Malam nie saya TEST DRIVE DULU SEMUA.... 
kalau dalam semua BAIK.... Jangan cakap 10 RIbu 12 Ribu pun saya letak... tapi kalau dah LEMAU, ENJIN PUN TAK BAGUS tuh anak makcik DENGAN DEPOSIT DEPOSIT semua MAKCIK boleh simpan!!"


***betul ker atau tak betul nie punya orang


Friday, 6 September 2013

Kuliah : FB bermakna



Usia semakin berkurang seiring dengan perjalanan waktu malam dan siang, sementara segala amalan akan tersimpan dan kematian akan segera 
datang secara tiba-tiba (Abdullah bin Mas'ud)


Tidak ada yang lebih aku sesali dari pada penyesalanku terhadap hari 
dimana ketika matahari tenggelam, sementara umurku berkurang 
tetapi amalku tidak bertambah (Abdullah bin Mas'ud).




Thursday, 5 September 2013

Lawak : Cikgu Ajar Buat Ayat


Cikgu Nasir sedang mengajar Bahasa Melayu dalam kelas 1 Bistari...


Cikgu : Mat, boleh kamu buat ayat dengan menggunakan perkataan tepong?


Mat   : Itu senang saja cikgu.. ayatnya ialah 

          .... emak sedang membuat kek di dapur.


Cikgu : Mana tepungnya??


Man   : Tepung kan ke dalam kek tu....
           
           Cikgu nie tak sekolah ke hape??






kah2X.....


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...