Tuesday 4 February 2014

10 Struktur Senibina Paling Berinspirasi di Malaysia

 
1. Rumah Minangkabau, Negeri Sembilan
Keunikan rumah tradisional Melayu di Negeri Sembilan sedikit sebanyak menyerupai bentuk rumah adat yang terdapat di Minangkabau. Bentuknya adalah memanjang dan bumbungnya sedikit melengkung di bahagian hujungnya. Muka tabir layarnya kelihatan tirus dan tinggi.
Bumbung rumah adat Minangkabau yang dipanggil Rumah Gadang, (Rumah Besar) memiliki rupa bentuk yang unik kerana ia menyerupai tanduk kerbau.Terdapat juga prinsip-prinsip tertentu dalam pembinaan rumah adat Minangkabau. Komponen bangunannya terdiri daripada rumah ibu, ruang tengah dan dapur. Ruang ibu mempunyai ruang anjung dan serambi. Ruang tengah pula terdiri dari satu ruang kecil dan bilik.
Terdapat rumah-rumah tradisional Melayu di Negeri Sembilan mengandungi ruang di bawah bumbung yang dipanggil peran atau loteng. Ruang tersebut merupakan ruang tidur anak-anak gadis dan juga tempat menyimpan barang.

2. Masjid Terapung, Kuala Terengganu
Masjid Tengku Tengah Zaharah atau Masjid Terapung telah dinamakan sempena nama bonda Al-Marhum Sultan Terengganu Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah iaitu Tuanku Intan Zaharah binti Almarhum Tengku Seri Setia Raja.
Masjid yang mula dibina pada September 1991 dan siap pertengahan Januari 1994 bernilai RM6.997 juta ini  dikendalikan oleh Jabatan Kerja Raya dan direka bentuk oleh Dato' Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad, dari Seni Bahri dengan menampilkan ciri-ciri tamadun Islam dan gabungan senibina tempatan.
Keunikan masjid ini adalah dengan keluasan 1,372 meter persegi dan menara setinggi 30 meter, sebuah kubah besar dan lima wakaf serta di kelilingi air sedalam 1.5 meter ini ialah mampu menampung jemaah sehingga 1,000 orang yang menempatkan dewan solat lelaki di bahagian bawah manakala wanita di bahagian atas.

3. Rumah Johor (Limas), Johor
Perkataan 'limas' sebenarnya merujuk kepada bentuk bumbung kediaman, di mana bumbung limas seperti bentuk piramid, panjang dan lebarnya hampir sama manakala bumbung lain rendah, biasanya tidak lebih dari satu meter tingginya dan tulang bumbungnya pendek.
Keunikan Rumah Limas Muar yang menekankan adat Bugis mempunyai beberapa ruang, termasuk bahagian depan rumah digunakan untuk menyambut tetamu, manakala di puncak bumbung rumah ada sebatang kayu dipanggil 'tunjuk langit'. Rumah Batu Pahat mempunyai ruang lebih luas biarpun seni binanya ringkas, manakala bumbung Rumah Pontian mempunyai rabung panjang dan hujungnya pula dihiasi ukiran kayu.

4. Bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur
Bangunan Sultan Abdul Samad menjadi mercu tanda bandar raya Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia. Bangunan ini mengambil nama Sultan Abdul Samad, sempena nama Sultan Selangor pada masa ia mula dibina 1894. Di hadapan bangunan indah ini beberapa peristiwa sejarah berlaku. Di sinilah tempat di mana bendera Union Jack diturunkan pada 31 Ogos 1957 dan bendera Jalur Gemilang dikibarkan. Peristiwa ini menunjukkan berlalulah satu era dijajah kepada era masyarakat yang merdeka.
Bangunan ini diwartakan sebagai Warisan Kebangsaan dalam kategori Tapak Warisan pada 2007 oleh Jabatan Warisan Negara, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia di bawah Akta 645.

5. Menara Berkembar Petronas (KLCC), Kuala Lumpur
Menara Berkembar Petronas (KLCC) pernah menjadi bangunan tertinggi dunia sebelum diatasi oleh Taiwan menerusi Menara Taipei 101 yang memiliki 101 tingkat. Dengan ketinggian 452 m, KLCC masih lagi diiktiraf sebagai menara berkembar tertinggi di dunia dan memiliki 88 tingkat yang siap sepenuhnya pada tahun 1998.

6. Masjid Putrajaya, Putrajaya
Masjid Putrajaya dinamakan sempena Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj. Masjid ini merupakan salah satu mercu tanda utama di Putrajaya. Kedudukannya adalah bersebelahan dengan Dataran Perdana dan berhadapan dengan Tasik Putrajaya. Masjid ini mula dibina pada Jun 1997 dan siap serta diserahkan kepada JAKIM pada 1 September 1999 iaitu selama 2 tahun.
Masjid ini memiliki keluasan sejumlah 1.37 hektar. Kos pembinaan masjid ini menelan belanja kira-kira RM 250 juta dan kos penyelenggaraan dianggarkan RM100 ribu. Pembinaan masjid ini berkonsepkan 2 konsep iaitu Timur Tengah dan Tradisional Melayu.

7. Kota Iskandar, Nusajaya Johor
Kota Iskandar (pusat pentadbiran baru negeri Johor) adalah pembangunan bersepadu 320 ekar yang terdiri daripada Negeri Johor dan pejabat-pejabat Kerajaan Persekutuan, yang terletak di tengah-tengah taman-taman dan taman landskap. Ia merangkumi kompleks kerajaan negeri dan persekutuan dalam satu kawasan. Ia mampu menyumbang kepada memudahkan kecekapan jentera kerajaan sesuai dengan status pentadbiran yang moden dan progresif.
Komponen-komponen yang akan merealisasikan Kota Iskandar sebagai pusat pentadbiran kerajaan Johor adalah Dewan Undangan Negeri Johor, Menteri Besar, Kompleks Ketua Menteri dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dataran Plaza Mahkota dan Kompleks Kerajaan Negeri Jabatan yang akan disiapkan dalam Fasa 1. Pembangunan Kompleks Jabatan Kerajaan Persekutuan seterusnya dijadualkan siap pada Fasa 3.

8. Bangunan DUN Sarawak, Kuching Sarawak
Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak Baru adalah kompleks pentadbiran Sarawak, yang terletak di Kuching, ibu kota Sarawak. Ia adalah tempat mesyuarat di mana Dewan Undangan Negeri dari seluruh Sarawak akan bertemu dan mempengerusikan debat dan meluluskan undang-undang.
Kompleks ini terletak di tebing utara Sungai Sarawak di antara Astana, yang merupakan kediaman rasmi Yang Dipertua Negeri Sarawak dan Kota Margherita. Bangunan tersebut telah dirasmikan oleh Yang Dipertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Julai 2009.

9. Masjid Kristal, Kuala Terengganu, Terengganu
Masjid Kristal adalah sebuah masjid di Kuala Terengganu. Struktur masjid ini diperbuat daripada keluli, kaca dan kristal. Masjid ini terletak di Taman Warisan Islam di Pulau Wan Man. Masjid itu dibina antara 2006 dan 2008. Ia telah dibuka secara rasmi pada 8 Februari 2008 oleh Yang Dipertuan Agong ke 13, Sultan Mizan Zainal Abidin yang juga Sultan Terengganu. Masjid ini mempunyai kapasiti untuk menampung lebih daripada 1,500 orang pada satu-satu masa. Ia juga diiktiraf sebagai  salah satu masjid tercantik di dunia.

10. Bangunan Keretapi Tanah Melayu, Kuala Lumpur
Bangunan Stesen Keretapi Tanah Melayu adalah merangkumi bangunan stesen, hotel dan pejabat pentadbiran baru yang terletak bersebelahan jalan adalah dua bangunan terindah dan mercu tanda Kuala Lumpur. Kedua-duanya dibina dalam zaman kemuncak ketika berlakunya pembangunan pesat dan perubahan teknologi pengangkutan keretapi di Tanah Melayu.
Bangunan ini merupakan stesen ketiga di Kuala Lumpur dan kedua di tapak sama. Ini kerana stesen terawal (dirasmikan antara 15 atau 22 September 1886) yang dikenali sebagai 'Kuala Lumpur'. Ia merupakan sebuah bangunan beratap sementara menghubungkan Kuala Lumpur ke Klang (Pengkalan Batu) dengan landasan keretapi yang pertama untuk menghubungkan bandar ini dengan kawasan-kawasan lain di Semenanjung Tanah Melayu.
-- sumber : 1BINA.my

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...