Friday 20 October 2017

MENGAPA PERLU TIDUR AWAL?

Rasulullah S.A.W menggalakkan umatnya untuk tidur awal dan tidak berjaga sehingga larut malam kerana udara pada waktu malam amat berbahaya pada kesihatan. Baginda biasanya memilih untuk tidur lebih awal agar dapat bangun pada satu pertiga malam atau sebelum subuh.

Dari segi kesihatan, ada 4 sebab mengapa kita perlu tidur awal. Antaranya:

Tidur Awal Rehatkan Badan

1. Malam merupakan waktu yang paling ideal untuk tubuh berehat. Tidur yang secukupnya (6 jam bagi orang dewasa) membantu proses pembaharuan sel dalam badan.

Tidur Awal Meningkatkan Sistem Immunisasi

2.  Jika seseorang terus-menerus berjaga malam ianya akan memberikan kesan kepada sistem pertahanan tubuh. sistem immunisasi amat diperlukan oleh tubuh kita untuk melawan dan menahan serangan pelbagai penyakit antaranya kanser, jantung dan juga obesiti.

Tidur Awal Melancarkan Sistem Pembuangan Racun

3. Mengikut kajian, proses pembuangan racun dalam tubuh berlaku pada waktu malam sekitar pukul 11.00 malam hingga 1.00 pagi. Manakala fungsi hati melakukan proses detoksifikasi mulai pukul 1.00 hingga 3.00 pagi. Jika sekiranya kita tidak memanafaatkan waktu ini, maka organ kita tidak akan berfungsi dengan berkesan.

Tidur Awal Memelihara Kitaran Otak

4.  Kebiasaan berjaga malam juga akan menyebabkan jam biologi otak kita juga mungkin akan berubah. Apabila berlaku perubahan maka ianya akan menghasilkan kitaran baru pada organ dalam tubuh. Perkara ini pastinya akan merugikan kita kerana keadaan tubuh yang normalnya akan meningkat pada waktu pagi dan menurun pada waktu malam akan berfungsi sebaliknya. 

Hasil perkongsian blogger raudz 


#cornadiECP
#ECPjantungsihat

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...