Saturday 20 March 2021

REZEKI ; KITA SERING TERLEPAS PANDANG

KITA SERING TERLEPAS PANDANG

"Mak Su, ni tengah hari ni semua orang makan apa?" tanya saya kepada sedara saya di rumah beliau yang ada kematian ahli keluarga. 

Mak Su jawab, "Ish... Orang mati ni boleh makan ka?"

Saya pun jawab lah, "Orang mati tak boleh makan dah. Tapi kita yang hidup ni kena makan..."

Mak Su jawab, "Tak tahu lah....."

Jam menunjukkan 11 pagi. Tengah hari dah tak lama. 

Saya pun cakap lah kat Mak Su, tak pa lah. Saya pi beli nasi dan lauk sekejap di luar, bungkus bawa balik mai sini. 

Kira-kira sedara mara yang ada, kesemuanya sekitar 40 orang. 

Jadi saya terus keluar dan belikan Nasi Ayam 50 bungkus. 

Saya sekadar berkongsi apa yang saya perhatikan. 

Sebenarnya, bila berlaku kematian dalam sesebuah keluarga. Kadang kadang, ahli keluarga terlepas pandang bab makan kerana mereka memikirkan bab pengurusan jenazah. 

Jadi, adalah menjadi TANGGUNG JAWAB JIRAN dan SAUDARA MARA LAIN untuk SEDIAKAN MAKANAN BUAT TUAN RUMAH.

Ini yang Islam ajar. 

Selepas saya balik, saya belikan nasi ayam dan 2 kotak air botol 500ml.

Ya la, dah makan mesti nak minum.

Kita kena fikir siap semua tu. Even though ada air kosong dirumah si mati, tapi kadang kadang susah nak diuruskan. 

Air botol akan memudahkan ahli keluarga yang balik ke rumah untuk minum. 

Seperti dijangka, sekitar jam 12.00 ahli keluarga mula lapar. Dan mereka mula mencari nasi.

Alhamdulillah, syukur. Nasi semua dah ready. 

Dan saya tengok, semua mereka dapat mengisi perut mereka yang kelaparan.

Percayalah, pada hari kematian ahli keluarga. Waris ramai terlupa bab makan.

Sebab tu kita kena "PEKA" bab ni. 

Ini bukan kali pertama saya menjadi "WONDERPET" bab makan di rumah ahli keluarga yang ada kematian. 

Ada sekali, sedara saya yang sangat kaya. Jutawan. Ada ahli keluarga meninggal dunia. Saya tengok mereka lupa bab makanan tengah hari kerana sibuk uruskan jenazah.

Saya nak pi beli makanan. Tapi ada sedara lain yang kata. "Rileks, tak yah kalut. Depa kaya. Depa tau la uruskan sendiri..."

Pada waktu macam ni, ada juga orang berfikiran macam ni.

Saya cakap, "Tak pa, dalam Islam. Islam bukan kata kalau dia kaya kita tak perlu bagi makan. Islam kata, kalau ada kematian, kita yang datang perlu bagi makan kepada keluarga mereka."

Saya keluar dan pergi beli makan bungkus, kemudian diam-diam letak di dapur rumah mereka.

Habis kebumi jenazah jam 11 pagi,  semua balik rumah dan lapar. Baru teringat bab makan. Dan nampak makanan semua dah tersedia di dapur.

Apa lagi, semua dok bising. "Sapa beli, sapa beli ni...?"

Saya dengar dari kejauhan, diam diam ja.

Sampai lah, depa punya curious nak tahu. Depa mai tanya saya. Saya jawablah, "Sayalah yang beli..."

Mereka kata, "Terima kasihlah beli makanan untuk kami. Hang pikiaq benda yang kami tak sempat nak pikiaq. Kalau tak semua kelaparan sekarang ni...."

Kes kedua, jiran saya pula. 

Saya nampak mereka kalut, jadi saya pergi kedai beli nasi untuk ahli keluarga mereka. Pun saya diam diam saja kali ni. Tak bagi tahu. 

Macam biasa, bila time makan. Makan dah ready. Mereka tertanya-tanya siapa yang beli dan bagi.

Selepas jenazah selamat diuruskan, pada waktu petang. Jiran datang ke rumah.

Ucap terima kasih kerana bantu. Mereka tanya, "Tahu tak siapa beli nasi dan lauk tu? Tiba tiba ada lauk ja di rumah?"

Saya cakaplah, "Saya yang beli..."

Mereka terharu.

Bermula dari situ, saya bagi tahu AJK Surau saya, jika ada kematian ahli qariah, surah wajib sediakan makan untuk ahli keluarga.

Bajet RM100-RM150 untuk sekali makan. Bergantung bilangan ahli keluarga yang ada.

Benda macam ni nampak simple tuan tuan. Tapi tak ramai yang nak dan sanggup buat.

Saya kongsikan benda macam ni supaya ia menjadi pengajaran kepada kita semua.

Benda yang baik, kita kongsikan. 

Saya tahu, ramai di kalangan rakan FB saya yang ada limpahan rezeki lebih.

Cuma, jom kita jadi lebih prihatin dalam situasi sebegini.

Semoga kisah ini menjadi pengajaran buat kita semua.

Kematian bukan berlaku hari hari, tapi bila ia berlaku. Tampilkan diri kita untuk buat tindakan yang sewajarnya.

Percayalah, "Tuan rumah akan sangat berterima kasih kepada anda...."

"Kita kena ingat apa yang mereka "terlupa" waktu mereka dalam kesulitan..."

Dan jangan risau bab duit yang kita keluarkan tu. Anggaplah ia sebagai sedekah dari kita buat mereka.

Dan sekadar nak kongsikan, pagi tu saya belanja sekitar RM250 untuk beli semua nasi dan air.

Petang tu, Allah berikan rezeki yang berlimpah ruah kepada saya.

Jangan takut untuk bersedekah ye.

Jika anda rasa apa saya katakan ini tak betul, tunggu nanti. Bila ada kematian dalam keluarga anda. Then anda akan faham apa saya maksudkan. Even kita "kaya" pun, kadang kadang otak kita terlupa fikir bab ni. 

Sila SHARE Jika Anda Rasa Kisah Ini Bermanfaat

Copy&Paste

#lazimiistighfar&selawat

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞
۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞
۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...