Monday 8 January 2024

Berilmu Tapi Masuk Neraka

Assalamualaikum warahmatullah

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Berilmu Tapi Masuk Neraka

حَدَّثَنِي ابْنُ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُجَارِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ لِيُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ النَّارَ

Telah bercerita kepada kami Ibnu Ka'b bin Malik dari bapanya dia berkata; Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang mencari ilmu dengan tujuan menyaingi ulama (berdebat dengan mereka) atau mempermainkan orang-orang bodoh dan supaya dihormati oleh manusia, Allah akan memasukkannya ke dalam neraka” (HR Tirmizi No: 2578)  Status: Hadis Hasan

Pengajaran:

1.  Menuntut ilmu adalah menjadi suatu keperluan kepada setiap Muslim

2.  Menuntut ilmu khususnya ilmu agama adalah bertujuan mendekatkan diri kepada Allah.

3.  Orang yang menuntut ilmu bertujuan untuk menandingi, merendah dan memperlekeh orang lain, dia akan dimasukan  ke neraka.

4.  Orang yang menuntut ilmu dengan mengharap agar dihormati dan disanjung orang dengan sebab ilmunya,  Allah akan memasukkannya ke dalam neraka.

Marilah kita mengikhlaskan diri menambah ilmu agar menjadi orang yang semakin dekat dengan Allah. Jauhi menuntut ilmu untuk memperbodoh orang lain atau mengharapkan dengan ilmu itu kita dihormati.

09hb Januari  2024
27hb Jamadil Akhir 1445H

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...