Tuesday 9 October 2018

KESAN SOLAT DHUHA

KESAN SOLAT DHUHA


Ana-Anisah Ahmad: Doa dhuha


DMS Roslinza:

*INILAH KESAN DARI SOLAT DHUHA*

Ramai orang yang belum tahu apa kesan yang akan mereka rasakan bila rajin solat dhuha.
Bertuahlah anda yg berkesempatan membaca artikel ini, semoga menjadi pengajaran berguna untuk kita semua.
Seperti dijelaskan oleh Sayid Muhammad bin Alwi al-Maliki dalam bukunya Khasais al-Ummah al-Muhamadiah tentang keutamaannya, penulis menjelaskan keutamaan-keutamaan yang disediakan oleh Allah bagi hamba yang menunaikannya lengkap dengan sumber hadisnya.

*Pertama*
orang yang solat Dhuha akan diampuni dosa-dosanya oleh Allah. “Sesiapa yang selalu mengerjakan solat Dhuha nescaya akan diampuni dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.” (HR. Tirmidzi)

*Kedua*
Sesiapa yang menunaikan solat Dhuha dia tergolong dalam kalangan orang yang bertaubat kepada Alah. “Tidaklah seseorang selalu mengerjakan solat Dhuha kecuali dia telah tergolong sebagai orang yang bertaubat.” (HR. Hakim).

*Ketiga*
Orang yang menunaikan solat Dhuha akan dicatat sebagai ahli ibadah dan taat kepada Allah. “Sesiapa yang solat Dhuha 2 rakaat, maka dia tidak ditulis sebagai orang yang lalai. Sesiapa yang mengerjakannya sebanyak 4 rakaat, maka dia ditulis sebagai orang yang ahli ibadah. Sesiapa yang mengerjakannya 6 rakaat, maka dia diselamatkan di hari itu. Sesiapa mengerjakannya 8 rakaat, maka Allah tulis dia sebagai orang yang taat. Dan sesiapa yang mengerjakannya 12 rakaat, maka Allah akan membangun sebuah rumah di syurga untuknya.” (HR. At-Thabrani).

*Keempat*
Orang yang istiqamah melaksanakan solat Dhuha kelak dia akan masuk syurga melalui pintu khas, pintu Dhuha yang disediakan oleh Allah. “Sesungguhnya di dalam syurga terdapat sebuah pintu bernama pintu Dhuha. Apabila Kiamat telah tiba maka akan ada suara yang berseru, "Di manakah orang-orang yang semasa hidup di dunia selalu mengerjakan solat Dhuha? Ini adalah pintu buat kalian. Masuklah dengan rahmat Allah swt.” (HR. At-Thabrani).

*Kelima*
Allah mencukupkan rezekinya. “Wahai anak Adam, janganlah kalian merasa lemah dari 4 rakaat dalam mengawal harimu, nescaya Aku akan mencukupkan di akhir harimu.” (HR. Abu Darda`).

*Keenam*
Orang yang mengerjakan solat Dhuha dia telah mengeluarkan sedekah. “Hendaklah masing-masing kalian bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu pada setiap pagi. Sebab tiap kali bacaan tasbih itu adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, menyuruh kepada yang ma’ruf adalah sedekah, mencegah yang mungkar adalah sedekah. Dan sebagai ganti dari semua itu, maka cukuplah mengerjakan 2 rakaat solat Dhuha.” (HR Muslim).

Tata Cara Shalat Sunnah Dhuha Lengkap for Android - APK Download


*Setelah membaca artikel ini, apakah anda masih tidak mahu mengerjakan solat sunat Dhuha ?*

Solat Dhuha punya kedudukan yg mulia. Disunat mengerjakannya sejak terbit suria hingga masuk solat Zuhur.

Syukran..Siapapun yg menulis Pertama tulisan ini semoga kita boleh mengambil pelajaran dan kita amalkan.





*SEMANGAT SOLAT DHUHA*


Boleh di share biar lebih bermanfaat bagi orang ramai, kalau di simpan sendiri pun tidak mengapa.
Rasulullah saw bersabda :"Sesiapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap dapat pahala." (HR. Al-Bukhari)
Wallah hu a'lam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...