Monday 3 August 2020

BERTENGKAR UMPAMA ORANG GILA DIRASUK SYAITAN


Setiap kita dikurniakan sifat manusia biasa. Ada kalanya  kita gembira dan adakalanya kita marah. Namun dalam hidup bermasyarakat, kita perlu memiliki sifat sabar apabila berhadapan dengan pelbagai karenah dan jenis manusia.      Ada jenis manusia yang mudah marah dan bertengkar.


Ingatlah pesanan Rasulullah SAW:

عَنْ عَدِيِّ بْنِ ثَابِتٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ صُرَدٍ قَالَ كُنْتُ جَالِسًا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَجُلَانِ يَسْتَبَّانِ فَأَحَدُهُمَا احْمَرَّ وَجْهُهُ وَانْتَفَخَتْ أَوْدَاجُهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي لَأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ قَالَهَا ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ لَوْ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ فَقَالُوا لَهُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ فَقَالَ وَهَلْ بِي جُنُونٌ


Daripada 'Adiy bin Tsabit dari Sulaiman bin Shurad berkata; "Aku sedang duduk bersama Nabi SAW dan ada dua orang yang saling mencaci. Seorang diantaranya merah wajahnya dan urat lehernya menegang. Maka Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimat yang bila diucapkan akan hilang apa yang sedang dialaminya. 

Seandainya dia mengatakan a'uudzu billahi minasy syaitan", (aku berlindung kepada Allah dari syaitan) ". Lalu ada sahabat mengatakan kepada orang tersebut kalimah itu; "Sesungguhnya Nabi SAW bersabda; "Berlindungkah kamu kepada Allah dari syaitan". Orang itu berkata: "Apakah aku sudah gila?". (HR Bukhari No: 3040)


Kita diingatkan agar tidak memiliki sifat pemarah dan suka bertengkar. Pertengkaran dan perbalahan akan mudah dikuasai syaitan. Orang yang sedang marah  dan tidak dikawal seperti orang gila yang hilang pertimbangan, sehingga apa yang dituturkan berupa cacian dan makian tanpa memikirkan baik dan buruk. Malah tindakan yang diambil juga boleh sehingga peringkat membunuh.


Ubatlah marah kita dengan perbanyak memohon perlindungan daripada Syaitan,

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

Aku memohon perlindungan dengan Allah daripada syaitan yang direjam.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...