Thursday 2 July 2020

MENGUMPAT ATAU MEMBAWANG


BISMILLAH
SUBHANALLAH
ALHAMDULILLAH
ALLAHUAKBAR

SELAWAT & SALAM BUAT JUNJUNGAN BESAR KITA NABI MUHAMMAD SAW.


MENGUMPAT/MEMBAWANG

1. Antara Perkara yang tidak Diendahkan dan Menjadi Satu Kebiasaan Tatkala ia menjadi Perkara yang agak Sukar untuk diHindarkan di dalam Masyarakat Kita samada yang Bekerja atau Suri Rumah adalah MENGUMPAT.

2. Memang Seronok duduk berKumpul lalu menCeritakan keBurukan orang lain. Di dalam berSeronok berCerita Panjang dan tak Puas² nak Cerita² hal keBurukan Orang Lain Tanpa Kita Menyedari bahawa NABI MUHAMMAD SAW ada memberi AMARAN bahawa di Akhirat Nanti Akan ada Orang yang Dia memBawa Amalan yg Sangat Banyak...

3. Sholat Sunatnya Tip top, Puasanya Tip top, Qurannya Tip top, Zikirnya Tip top TAPI Dia akan Terkejut apabila setelah diTimbang Kesemua Amalan²nya itu dan Diperlihatkan bahawa Nilainya adalah KOSONG Tatkala ia menjadi MUFLIS Disebabkan Amalan² itu telah Berpindah kepada Orang yang diUmpat.

4. Maka kerana itu Kita perlu HADAM BERSUNGGUH² bahawa meskipun Kita berTaubat atas Dosa Mengumpat..Walaupun Dosa itu Tetap diAmpunkan NAMUN ia tidak akan Mengembalikan semula Amalan² Kita yg telah berPindah kepada Orang Lain...

5. Justeru itu...
Takutlah dengan Dosa yang amat meRugikan ini & ambillah Alternatif untuk menJauhkan Diri dari Mengumpat@Membawang...


KALAU KITA ADA TERLIBAT DUDUK DENGAN ORANG SEBEGINI, BERHENTILAH SERTA MERTA DAN BERANIKANLAH DIRI UNTUK MENEGUR MEREKA YANG SUKA MENGUMPAT UNTUK KEBAIKANNYA ATAU SEBARKAN INFO² BERKENAAN BAHAWA BAHAYANYA DOSA MENGUMPAT KEPADANYA.


Ya Allah... Kau Akhirilah Pengakhiran Hidup Kami serta seluruh Kaum Keluarga Kami nanti didalam HUSNUL KHOTIMAH....Ya Rabb.


Aamiin Ya Rabbal Alamiin

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...