Wednesday 8 May 2013

Selamat Tinggal Fergie (MU)

London: Pengurus Manchester United Alex Ferguson akan bersara hujung musim ini selepas 26 tahun membimbing kelab itu, penamat karier paling gemilang sebagai pengurus dalam arena bolasepak Britain.


Juara Liga Perdana Inggeris itu semalam mengesahkan Ferguson, 71, akan mengundur diri sejurus kali terakhir mengemudi United beraksi menentang West Brom pada perlawanan terakhir liga 19 Mei ini.

“Keputusan untuk bersara adalah sesuatu yang saya fikirkan sejak sekian lama dan bukan sesuatu yang mudah untuk mengambil keputusan ini. Inilah masa yang paling tepat,” kata Ferguson yang mengemudi kelab itu mengharungi 1,498 perlawanan dalam laman web rasmi kelab itu.

Pengurus Everton David Moyes, juga dari Scotland dan bekas pengurus Chelsea Jose Mourinho, adalah antara calon yang disebut-sebut bakal menggantikan tempat Ferguson.

United berkata, Ferguson yang memikul tugas itu daripada Ron Atkinson pada 1986 dan memenangi 13 kejuaraan liga, lima Piala FA dan dua Liga Juara-Juara, akan kekal bersama kelab itu sebagai pengarah.

“Amat penting bagi saya untuk meninggalkan organisasi ini dalam keadaan yang kukuh dan saya percaya sudah melakukan tugas itu,” kata pengurus kelahiran Glasgow itu yang sebelum ini pernah menyatakan untuk bersara pada musim 2001-02 tetapi mengubah keputusannya itu.

“Kualiti yang ada dalam skuad ini dan faktor umur yang seimbang antara pemain adalah satu petanda baik bagi meneruskan kejayaan lebih gemilang sementara struktur teratur dalam barisan pemain remaja akan menjamin masa depan lebih cerah buat kelab ini.

“Kemudahan latihan kami adalah antara yang terbaik dalam arena sukan dunia dan Old Trafford dilabel sebagai antara stadium terbaik di dunia.

“Saya gembira apabila diberi tanggungjawab menggalas tugas sebagai pengarah dan duta untuk kelab ini. Dengan pelbagai lagi aktiviti, saya tidak sabar untuk melaksanakan tugas ini.”

Apabila Ferguson memulakan kariernya di Old Trafford, mereka dibayangi kehebatan seteru utama, Liverpool tetapi selepas bermula agak hambar, beliau berjaya membantu kelab itu memenangi kejuaraan liga pada musim 1992-93 dan kemudian menjadikan kelab itu lebih dominan di England.

Beliau turut membentuk karier David Beckham, Ryan Giggs dan Paul Scholes, begitu juga pemain berkaliber lain seperti Eric Cantona, Cristiano Ronaldo dan Wayne Rooney di Old Trafford. - Reuters


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...