Monday 22 July 2013

Basikal Kadbod


Photo courtesy of Cardboard Technologies

Apabila peminat basikal, Izhar Gafni mula-mula mendengar bot yang diperbuat daripada kadbod maka keluarlah idea tersebut. Setelah lima tahun kemudian, kini usahawan berusia 50 tahun bersedia untuk menghasilkan karya eko beliau iaitu basikal kalis air dan api dan beliau berharap untuk menjual dengan $ 20 sesaham. Basikal yang dibuat daripada kadbod kitar semula, kereta kitar semula, tayar getah dan lain-lain bahan-bahan mentah organik dan juga bahan tanpa mengandungi bahagian yang diperbuat daripada logam.

Kenderaan yang super ‘kuat’ boleh tahan sehingga 24 kali berat badan sendiri  (£ 20), menjadikannya penyelesaian pengangkutan yang sempurna untuk bandar-bandar sesak 
di Barat.

Terdapa syarikat pada masa kini mengumpul wang menggunakan Indiegogo untuk memulakan pengeluaran pada tiga model yang berbeza termasuk kerusi roda kadbod. Ia juga mempunyai program duta inovatif, menggalakkan peminat media sosial untuk menyebarkan berita dan mengumpul "Wheel Green" bagi membolehkan mereka menukar kepada basikal dan lain-lain barang berfaedah.

Cardboard Technologies suka untuk mengatakan bahawa kadbod sememangnya boleh menjadi produk “hijau baru”.


[Source: Cardboard Technologies and Reuters]

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...