Thursday 11 July 2013

Datuk Bandar Termuda Berusia 4 Tahun

Datuk Bandar termuda AS
Tufts ketika ditemui di Dorset, Minnesota. - Foto AP
Dorset: Datuk Bandar Dorset, sebuah pekan kecil di Minnesota ialah Robert Bobby Tufts yang baru berusia 4 tahun dan menjawat jawatan itu pada umur 3 tahun.

Pekan yang mempunyai 28 penduduk akan memilih Datuk Bandar tidak lama lagi dan Tufts yang belum bersekolah mahu memperbaharui mandatnya sekali lagi. 

Dorset yang menggelar dirinya sebagai Ibu kota restoran dunia, tidak mempunyai satu pentadbiran rasmi atau majlis perbandaran. 


Pilih setiap tahun

Pada 4 Ogos setiap tahun, penduduknya akan memilih pemegang jawatan itu ketika Pesta Selera Dorset berlangsung.

Sesiapapun boleh mengundi sebanyak mana sekalipun di mana-mana peti undi di kedai seluruh pekan itu tetapi satu undi dikenakan AS$1 (RM3).

Ketika berjalan di sekitar bandar, ramai yang menyambut Tufts dengan panggilan Datuk Bandar, sambil menyampaikan kad kempennya. 
Saya amat gembira jika dapat menjadi Datuk Bandar anda seperti mana cinta saya kepada Sophie, kata kad itu, merujuk kepada nama teman wanitanya.

Dia bagus. Banyak publisiti diberi kepada pekan ini. Saya fikir, dia bekerja dengan baik, kata ibu Tufts, Emma, 34.

Sambut pelancong

Tugas Tufts ialah menyambut pelancong yang datang ke Dorset yang terletak di utara Minnesota dan terkenal dengan pokok pain dan tasik.

Industri utamanya adalah sebagai pusat peranginan dan pelancongan manakala restoran yang ada daripada selera Mexico hingga Itali boleh dikunjungi di lebuh raya yang melalui pekan berkenaan.

Dia budak yang comel dan itulah pandangan ramai orang di sini termasuk saya, kata Sheriff Hubbard County, Cory Aukes.

Anda pun tahu, berapa ramai kanak-kanak sepertinya dengan personaliti bagus dan berani mampu berdepan penuh yakin dengan kamera? Jadi, ini sesuatu yang bagus bagi kami, katanya lagi. 
AP





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...