Wednesday 17 July 2013

Pengertian Solat Sunat Witir Selepas Tarawih




Solat Sunat Witir merupakan solat terakhir yang perlu dilakukan oleh seseorang pada setiap hari. Jumlah rakaat bagi witir ialah ganjil sebab itulah ia dinamakan witir (ganjil). Paling sedikit 1 rakaat dan yang paling banyak 11 rakaat. Cumanya, solat sunat witir ini dilakukan dengan rakaat yg ganjil 1, 3, 5, 7, 9, 11 dan seterusnya. Waktu untuk mengerjakan solat ini ialah selepas solat isyak sehingga terbit fajar.

Bila dah dikatakan sunat,maka ianya bukanlah wajib.. jadi, tak mesti la kena buat solat Witir selepas solat tarawih.. cuma, Shalat sunnah Witir adalah shalat sunnah muakkadah (sangat ditekankan), berdasarkan hadits Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam. Nabi s.a.w. tak pernah meninggalkan solat Witir ini kerana ianya sangat disukai oleh Allah s.w.t.

"Shalat Witir adalah hak atas setiap Muslim. Barangsiapa yang ingin berwitir 
dengan lima raka’at, maka lakukanlah; barangsiapa yang ingin berwitir dengan tiga raka’at, maka lakukanlah; dan barangsiapa yang ingin berwitir dengan satu raka’at, maka lakukanlah.”

Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
"Wahai Ahlul Qur'an, shalat Witirlah kalian karena sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla itu witir (Maha Esa) dan mencintai orang-orang yang melakukan shalat Witir.” 

Hukum Orang Yang Terus Menerus Meninggalkan Shalat Witir
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullaah berkata, “Shalat Witir adalah sunnah muakkadah, berdasarkan kesepakatan kaum Muslimin. Barangsiapa yang terus-menerus meninggalkannya, maka persaksiannya ditolak (tidak diterima).”


Beliau rahimahullaah pernah ditanya tentang orang yang tidak menekuni (biasa meninggalkan) shalat-shalat sunnah rawatib. Maka beliau menjawab.
“Barangsiapa terus-menerus meninggalkannya, maka hal itu menunjukkan sedikitnya (pemahaman) agamanya, dan persaksiannya ditolak (tidak diterima), berdasarkan pendapat Imam Ahmad dan Imam asy-Syafi’i dan selain keduanya”.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...