Thursday 6 December 2012

Percutian Ke Korea (Siri Ketiga)


Info Pasal Korea Selatan
Korea Selatan ialah sebuah negara republik berpresiden yang terdiri daripada 16 bahagian pentadbiran. Ia merupakan sebuah negara maju dengan taraf hidup yang amat tinggi. Ia merupakan ekonomi keempat terbesar di Asia dan ke-15 (nominal) atau ke-12 (pariti kuasa besar) terbesar di dunia. Ekonomi ini didorong oleh eksport di mana pengeluaran tertumpu pada elektronik, kereta, kapal,jentera, petrokimia dan robotik.

SEOUL
Seoul ialah ibu negara dan bandaraya terbesar Korea Selatan dan juga salah sebuah bandar raya terbesar di dunia dengan lebih 20 juta penduduk. Ia merupakan salah sebuah pusat kewangan dan perdagangan terunggul di dunia dan pangkalan bagi berbilang syarikat konglomerat multinasional seperti Samsung, LG dan Hyundai-Kia. Pada tahun 2008, Seoul dinamakan sebagai bandaraya yang keenam paling berkuasa dari segi ekonomi oleh majalah Forbes. Seoul menjadi bandaraya pertama yang menggunakan DMB, sejenis teknologi televisyen mudah alih digital, dan WiBro, sejenis perkhidmatan internet mudah alih tanpa wayar berkelajuan tinggi. Ia mempunyai rangkaian jalur lebar gentian optik yang pantas, dijangka dinaik taraf menjadi 1Gbps pada tahun 2012. Stesen Seoul menempatkan tren berkelajuan tinggi KTX sepantas 350 km sejam dan Seoul Subway adalah sistem metro ketiga terbesar di dunia dengan mengangkut lebih 200 juta penumpang setahun.


• Masjid Negara Seoul dibuka pada tahun 1976 di Itaewon dan terdapat banyak makanan Halal disimpan di kawasan sekitar masjid.





• Kampung Namsan Hanok memberi peluang untuk merasai perbezaan darjat semasa rakyat Josean-era dan aktiviti dari kerabat diraja hingga rakyat biasa.





• Myeongdong & Namdaemun merupakan kawasan membeli belah Korea yang trendi dengan lebih 300,000 meter persegi kedai-kedai yang menjual pakaian, kasut, beg tangan, aksesori dan kosmetik.




• Istana Gyeongbok merupakan Istana Diraja Seoul yang tertua. Ia bermula dari tahun 1405 dan masih dalam keadaan baik. Bagi Dinasti Chosun (1392-1910), ia berperanan sebagai istana utama selama lebih 300 tahun.


• Muzium Negara Folk Korea terletak dalam Istana Gyeongbok. Terdapat 25,088 artikel menceritakan tentang pelbagai kaum dan gaya hidup tradisional di Korea.




• Rumah Biru merupakan kediaman Presiden Republik Korea dan seluruh rumah berwarna meliputi kira-kira 250,000 meter



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...