Thursday 6 December 2012

Percutian Ke Korea (Siri Pertama)



PULAU JEJU

Pulau Jeju terletak di Korea Selatan dengan hamparan padang rumput dan bunga, tebing-tebing, gunung, air terjun serta pantai-pantai indah serta keunikan. Pulau Jeju dikenali sebagai salah satu dari 7 keajaiban dunia. Penduduknya memiliki budaya dan bahasa yang berbeza dengan jumlah penduduk hanya sekitar setengah juta orang. Terdapat lebih dari 1.000 spesies tumbuhan dimana 700 jenis tumbuhan khusus didatangkan dari berbagai negara. Kawasan pulau yang luas dengan penduduk yang sedikit ini membuat suasana tempat ini menjadi sepi dan tenang.



  •  Naga Berkepala Batu terletak di barat Kota Jeju dimana Hanch di atas aliran sungai mengalir ke laut dengan batu berbentuk seperti kepala naga.



  • Puncak Matahari Terbit Seongsan meningkat dari bawah laut dalam letusan gunung berapi lebih 100,000 tahun yang lalu di mana terdapat kawah yang besar di atas Puncak Seongsan IIchulbong terletak di hujung timur Pulau Jeju.



  • Muzium Teh O’Sulloc. Keseluruhan bangunan mengambil bentuk teh cawan hijau. Ia bertujuan untuk menyelaraskan budaya timur dan barat terhadap tradisi-tradisi masa lalu dengan dunia moden.



  • Ghost Road, terletak kira-kira 7 km dari Lapangan Terbang Pulau Jeju. Ia telah ditemui oleh seorang pemandu teksi pada tahun 1980. Jalan Misteri yang boleh dilihat dengan jenis perbezaan muka & watak dari batu.



  • TESEUM Safari adalah Muzium Boneka Beruang terletak di rantau Aewol-EuP Pulau Jeju. Ia mempunyai semua jenis Boneka Beruang.



  • Seopjikoji : All In House adalah dewan mengingati drama pertama Korea. Lokasi penggambaran utama All In House adalah di daerah Seopjikoji Selatan Pulau Jeju, tetapi mengalami kerugian semasa taufan & tapak telah dibersihkan. All In House adalah kerjasama antara Syarikat Produksi All In & Produksi SBS. Set Gereja & biara dibina semula dan akan dipamerkan kepada pengunjung.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...