Saturday 5 January 2013

Bandar-Bandar Di Pulau


Bagaimana hidup kita dikelilingi oleh air......
Antara bandar-bandar pulau yang terkenal dan dikenali....
Jom kita tengok..... 

5. Lindau,

Bandar bersejarah Lindau terletak berhampiran titik pertemuan sempadan Austria, Jerman dan Switzerland di bahagian timur “Lake Constance” (Bodensee). Bandar ini dihubungkan dengan tanah besar melalui jambatan dan landasan keretapi dan mempunyai kira-kira 3,000 penduduk. Bandar ini dipenuhi dengan bangunan zaman pertengahan dan separa kayu, Bandar pulau ini merupakan tarikan pelancongan yang popular.



4. Mexcaltitan

Mexcaltitán adalah bandar pulau kecil buatan manusia di luar pantai Pasifik Mexico. Bandar ini terletak dalam kawasan rendah dan berpaya bakau disekelilingi pulau ini, Pada bulan Jun – Oktober adalah musim hujan maka sering berlakunya banjir di jalan-jalan dan semua orang berbaris bagi menaiki bot. Sesetengah pakar percaya bahawa Mexcaltitán sebenarnya berkaitan dengan legenda Aztlán iaitu tanah air nenek moyang orang-orang Aztec.



3.  Nesebar

Sering dirujuk sebagai "Mutiara Laut Hitam", Nesebar adalah sebuah pulau bandar yang kaya. Bandar ini terletak di pulau yang bersambung dengan tanah besar buatan manusia yang ditambak. Ia juga membukti pendudukan oleh pelbagai tamadun yang berbeza sepanjang kewujudan pulau ini. Nesebar merupakan kaya dengan warisan seni bina Ortodoks Timur.


2. Malé

Malé adalah modal dan bandar paling ramai penduduk di Maldives. Lebih 100,000 orang telah dimendiami pulau kecil ini. Ini kerana tidak ada desa sekitarnya selain pulau ini dengan kelengkapan kemudahan infrastruktur tersendiri. Air disediakan dari tanah air sulingan manakala kuasa elektrik dijana di bandar menggunakan generator diesel. Sisa pepejal diangkut ke pulau-pulau yang berdekatan, di mana ia digunakan untuk mengisi di lagun. Lapangan terbang yang lebih besar telah dibina terletak berdekatan dengan pulau ini.



1. Venice

Dunia terkenal dengan terusan ini. Venice dibina di kepulauan daripada 117 pulau-pulau yang dihubungkan dengan 455 jambatan. Di pusat bandar lama, terusan berkhidmat fungsi jalan raya, dan hampir setiap bentuk pengangkutan di atas air atau perjalan kaki.


Bandar pulau perlahan-lahan tenggelam bagaimanapun semasa air pasang tinggi pada musim luruh dan musim sejuk, Piazza San Marco merupakan kawasan pulau terendah menjadinya benar-benar dibanjiri dengan air. Lebih 1,000 tahun yang lalu, ia telah tenggelam oleh sekitar 7 sentimeter (2.8 inci) setiap kurun, manakala laporan baru-baru ini telah menyatakan bahawa dalam abad yang lalu sahaja, bandar Venice telah turun sekitar 24 sentimeter (9.4 inci). Ini mungkin disebabkan oleh kenaikan paras laut di Adriatik berbanding dengan Venice tenggelam ke dalam asasnya sendiri. Salah satu penyelesaian yang dicadangkan adalah untuk mengangkat bandar ke ketinggian yang lebih tinggi di atas paras laut dengan mengepam air ke dalam tanah bawah bandar pulau.


....hebatnya bandar nie.....

sumber : touropia.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...