Friday 9 June 2017

WANG KERTAS RM

Wang kertas Rm 1.00 dan
Wang Kertas Rm 100.00
dibuat dari kertas
yang sama dan diedarkan
oleh Bank Negara Malaysia (BNM)

Ketika dicetak,
mereka pun bersama,
tetapi berpisah di bank
dan kemudian beredar
Kepada masyarakat...

Bagaimanapun, 4 bulan
Kemudian mereka bertemu
Secara tidak Sengaja
di dalam dompet
Seorang pemuda,
Maka mereka
pun berbual...

Wang Rm100.00 bertanya
kepada Rm 1.00...

"Kenapa badan kamu
begitu lusuh, kotor
dan berbau hapak..,?"

Wang Rm 1.00 menjawab...

"Apabila aku
keluar saja dari bank,
Aku terus ke tangan
orang bawahan dari
kalangan buruh,
penjaja Kecil,
penjual ikan, tukang parkir dan
di tangan Pengemis"

Lalu wang Rm1.00
bertanya balik
kepada Uang Rm100.00...

"Kenapa kau begitu baru,
rapi dan masih bersih,,?"

Wang Rm100.00 menjawab..

"Apabila aku
keluar dari bank,
terus disambut
para perempuan
cantik, dan
beredarnya pun
di restoran mahal,
di kompleks beli belah,pejabat2 orang kenamaan,
di Pasar raya, mall beragensi,
dan juga hotel berbintang,
Serta keberadaanku
selalu dijaga dan
jarang keluar dari dompet."

Lalu wang Rn 1.00
bertanya lagi...

"Pernahkah engkau
berada di tempat ibadah,,?"

Wang Rm 100.00 menjawab...

"Belum pernah"

Wang Rm 1.00 pun
berkata lagi...

"Ketahuilah walaupun aku
hanya wang Rm 1.00
tetapi aku selalu berada
di seluruh tempat ibadah,
dan di tangan
Anak Yatim Piatu
dan fakir miskin bahkan
aku bersyukur
kepada Tuhan semesta alam...

"Aku tidak dipandang
Sebagai Sebuah nilai,
tetapi Sebuah Manfaat..."

Lantas menangislah
Wang Rn 100.00
karena merasa besar,
karena merasa hebat,
karena merasa tinggi,
akan tetapi tidak begitu
bermanfaat untuk
Kebaikan selama ini...

Semoga cerita ini
dapat memberi
pembelajaran dan
Inspirasi Positif
kepada kita semua....
Terutama buat sy sendiri

Selamat bersedekah' apalagi di bulan Ramadhan,Yakin & Percayalah dgn kita bersedekah kita tdk akan menjadi miskin ...🙏👍

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...