السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
PEMBERI, PENERIMA DAN PENGANTARA RASUAH DILAKNAT
عَنْ ثَوْبَانَ قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ وَالرَّائِشَ، يَعْنِي الَّذِي يَمْشِي بَيْنَهُمَا.
(Riwayat Ahmad, No: 22399; al-Ṭabarānī dalam al-Mu‘jam al-Kabīr, 1415)
Terjemahan:
Daripada Thauban RA berkata: “Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah, penerima rasuah dan orang yang menjadi perantara yang menjadi penghubung antara kedua-duanya.”
Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Rasulullah SAW melaknat semua pihak yang terlibat dengan rasuah — sama ada pemberi, penerima atau pengantara.
2. Para ulama menafsirkan bahawa dilaknat menunjukkan dosa besar. Imam al-Zahabi menyenaraikan rasuah dalam kitabnya al-Kabā’ir sebagai antara dosa besar.
3. Sesiapa yang menjadi pemudah cara atau orang tengah bagi urusan rasuah turut berdosa. Kaedah fiqh menyebut:
الإِعَانَةُ عَلَى المَعْصِيَةِ مَعْصِيَةٌ
Maksudnya: Menolong perbuatan maksiat juga adalah maksiat.
4. Imam Ibnul ‘Arabi menjelaskan: Rasuah ialah pemberian yang bertujuan membeli keputusan seseorang yang berjawatan bagi mendapatkan sesuatu yang tidak halal.
5. Allah SWT mencela perbuatan ini dalam al-Quran:
سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ
Maksudnya: Mereka sangat suka mendengar berita dusta dan sangat suka memakan yang haram (rasuah dan sebagainya).
(Surah al-Māidah, Ayat 42)
Imam al-Baghawi menjelaskan bahawa ayat ini ditujukan kepada para hakim Yahudi yang menerima rasuah dan memutuskan hukum untuk pihak yang merasuah. Said bin Jubair turut menyatakan makna أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ ialah rasuah kerana ia termasuk dalam memakan harta haram.
6. Menurut Syeikh Yusuf al-Qaradawi, rasuah bukan hanya jenayah kewangan tetapi juga pengkhianatan terhadap amanah dan tanda kerosakan aqidah, kerana menunjukkan hilangnya rasa takut kepada Allah SWT.
📅 07 Jamadil Awwal 1447H / 29 Oktober 2025
 
 

No comments:
Post a Comment