Wednesday 26 December 2012

Stesen Keretapi Tercantik

Stesen keretapi dikenali sebagai hab pengangkutan awam kepada orang ramai tetapi kini ia dilihat sebagai satu seni bina dan kekukuhan kepada sistem kejuruteraan. Mari kita lihat stesen keretapi yang masih kekal dalam kemegahan dan kemuliaan serta terindah di mata orang ramai.

1. Stesen Keretapi Madrid Atocha

Stesen keretapi Madrid Atocha di Madrid merupakan stesen terbesar dan telah dirasmikan pada 9 Februari 1851. Bumbung keluli dan berkaca telah menyebarkan cahaya semulajadi di dalamnya. Terdapat taman tertutup tropika botani di tingkat bawah dan berdekatan dengan kedai sambil duduk serta menikmati kopi anda dengan kehijauan pokok.


2. Stesen Keretapi Rossio di Lisbon, Portugal

Stesen ini dahulunya dikenali sebagai stesen Central.  Menara jam yang dihiasi dengan pembinaan lapan pintu dan sembilan tingkap telah memberikan kemegahan stesen ini seperti berada diabad 16.



3. Sirkeci Stesen-Istanbul, Turki

Stesen keretapi Sirkeci of Turkeyattracts terdiri daripada seni bina daripada gabungan gaya Eropah dan Otoman. Menjadikannya lebih menarik,.The Orient Express restoran dan Whirling Dervishes turut berada di dalam stesen ini.


4. King Cross Station London, England

Cross Station Raja atau dikenali sebagai London King Cross London merupakan stesen keretapi utama yang terletak di The Central London dan dibuka pada tahun 1852. Terdapat banyak kafe dan restoran untuk anda melepak sambil menikmati seni bina yang elegan.


5. Central Railway Station-Helsinki, Finland

Central Railway Station mempunyai reka bentuk yang unik dan berstruktur. Blok marmar yang besar dan patung-patung gergasi yang diukir oleh Emil Wikstrom membuat stesen ini digambarkan sebagai seni yang luar biasa




hhhhhmmmmmmmmmmm.................

2 comments:

  1. tak pnh naik kereta api. tp, org ckp bising.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah tak pernah naik...teringin nak cuba satu masa nanti

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...