Monday 20 February 2017

APA PERLUNYA BERWUDHU'???

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

APA PERLUNYA BERWUDHU

Wudhu merupakan anak kunci dalam melaksanakan ibadah. Wudhu dalam syariat Islam bermakna bersih atau cerah. Menurut istilah syarak, Wudhu adalah mengalirkan air pada anggota badan yang tertentu (wajah, dua tangan, kepala dan dua kaki, untuk menghilangkan perkara yang dapat menghalang seseorang dalam melaksanakan ibadah solat serta ibadah yang lainnya.

Dalam al-Qur'an, Dalil yang memerintahkan supaya kita berwudhu sebelum mendirikan solat, disebut dalam Surah Al-Maidah, ayat 6:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
"Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali; dan jika kamu junub (berhadas besar)

maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu:

sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur".

Rasulullah SAW bersabda dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:

ﻻيقبل الله صﻻة أحدكم إذا أحدث حتي يتوضاء
"Allah tidak menerima solat seseorang di antara kamu apabila berhadath, melainkan ia berwuhdu terlebih dahulu.
(HR. Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi).

Dari dalil di atas, Allah memerintahkan kepada kita untuk berwudhu serta menjaga wudhu dalam hidup kita. Oleh kerana itu wudhu yang diperintahkan Allah kepada kita mengandungi beberapa hikmah di sebalik perintah Allah SWT tersebut.

Di antara hikmah tersebut adalah:

1. Hikmah Wudhu Dari Sudut Pandang Agama.
Setiap syariat dalam Islam, terdapat hikmah di sebaliknya. Di antara sebahagian hikmah Wudhu yang kita lakukan: akan mendapatkan kecintaan dari Allah SWT, membersihkan hati sanubari, mengangkat darjat manusia, menghapuskan dosa, memberi cahaya pada wajah dan kaki di akhirat nanti (ghurran muhajjalin), menjadi perantaraan memasuki syurga Allah SWT. Dan sebagainya.

2. Menjaga Akal dan Fikiran Manusia.
Wudhu yang dilakukan dengan baik akan dapat menjaga akal dan fikiran manusia dari terkena gangguan stress, penyakit jiwa serta gangguan penyakit mental yang lainnya, kerana air yang meresap ketika membasuh kepala kita akan membawa impak yang positif untuk kesihatan akal serta mental dalaman kita.

3. Mencantikkan Akhlak Dan Perangai.
Dengan keberkatan air wudhu yang kita lakukan ketika akan mengerjakan solat atau kita menjaga wudhu dalam hidup, maka kesan wudhu tersebut akan membawa nilai-nilai kebaikan pada akhlak dan perangai serta tingkah laku kita dalam hidup sehari-hari.

4. Akan Mencantikkan Kulit.
Berwudhu dengan cara yang baik akan mencantikan kulit kita. Tetapi bukanlah tujuan utama berwudhu itu adalah untuk kecantikan. Akan tetapi dengan sebab berwudhu kecantikan kulit pada badan kita akan dapat dipelihara dengan baik tanpa harus memerlukan kos yang tinggi dengan membeli alat kosmetik yang mahal hanya untuk merawat dan mencantikan kulit pada tubuh badan kita.

5. Akan Dapat Menjaga Kesihatan tubuh Badan.
Dengan melakukan wudhu dengan baik dan rutin akan dapat menyihatkan tubuh badan kita dari serangan penyakit di antaranya, migrain, resdung atau selesema, radang kerongkong, batuk, radang paru-paru dan banyak lagi penyakit yang boleh dikawal dan sembuh dengan menjaga kesihatan kita. Salah satu caranya adalah dengan mengalirkan air atau membasahi anggota badan dengan air.

Demikianlah hikmah berwudhu di sebalik perintah Allah SWT kepada kita. Mudah-mudahan hidup kita dapat menjaga wudhu. Agar keberkatan dapat kita perolehi.

Ya Allah jadikan kami sebagai hambaMu yang taat beribadah kepadaMu. Serta istiqomahkan kami untuk dapat menjaga wudhu dalam hidup kami. Mudah-mudahan keberkatan hidup kami akan dapat dirasakan. Dengan nikmat dan RahmatMu ya Allah. Aamiinn Ya Robbal 'Aalamiin !!!!!

Wallahu A'lam.

Panjang-panjangkan pada sahabat lain walau sepotong ayat walaupun hanya sekilas pandang….

Jazakumullahu khairanjaza’..
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...