Saturday 11 February 2017

LAWAK ; NAK KAYA

Berhati hati jika ada org tua nk tumpang dekat kerambit.
Kejadian berlaku semalam sewaktu  aku berhenti dlm perjalanan menaiki kereta utk pulang ke kuantan drpd lipis.

Oleh kerana dahaga aku berhentidi tepi jalan utk ambik air dlm bonet.

Sewaktu ambik air datang seorg tua yg berpakaian agak comot, lalu menegur aku....

Image result for memandu kereta



“Anak nak ke mana?”.

Aku jawab ringkas, "kuantan Pokcik ".

Org tua itu bertanya lagi, “Boleh pakcik tumpang sampai ke simpang Mela ?”

Aku jawab “Ehm… bolehlah”.

Lantas org tua itu pun msuk & duduk di dlm kereta  ku.
Dlm hati  aku berkata, “Hai, siapalah org tua nii, org ka atau...” Seram gak  bila tgk pokcik tu membisu ja.

Aku pun meneruskan perjalanan.

Selepas beberapa minit , org tua tadi bertanya,
“Anak nak kaya tak?”  Aku tersentak & berkata dlm hati,

“Dah buat dah org tua ni. Nak bagi aku kaya pulak.
Org tua ni nak bagi aku nombor kot.  Atau nak menguji aku” igt aku kaki no ke...

Lalu aku pun jawab, “Tak apalah pokcik, hidup sederhana pun cukup. Kalau kaya nanti lupa diri pulak”

Org tua tu tak bertanya lagi. Dlm hati aku berkata mungkin jwpn aku adalah yg terbaik takut2 itu hanya ujian drpd org tua tadi.

Kemudian org tua tu tanya lagi, “Anak nak kaya tak?”
Aku jwb serupa yg tadi, “Tak apalah pokcik, saya lebih senang hidup sederhana”.

Sampai di simpang tiga, org tua itu minta diturunkan lalu berkata,

“tu nak , pakcik ada tinggalkan satu tin KAYA cap Yeo's utk anak sebagai tanda t kasih kerana tumpangkan pakcik.. Roti ank beli sendiri ya..

Terima kasih, ya nak.” lalu org tua tu turun dari kereta.
Begitulah ceritanya 


Sungguh baca tuuu
Xyh sungguh sgt


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...